Az E-MOB projekt célja az elektromos közlekedéssel kapcsolatos tapasztalatcsere elősegítése, az együttműködés ezért értékes szakmai segítség a Paksi Közlekedési Kft. számára. A koronavírus járvány miatt azonban a projekt keretében szervezett tanulmányutak, ún. Peer Review rendezvények online formában valósulhatnak csak meg. Ezúttal a romániai Centru Régió Fejlesztési Ügynöksége fogadta a projekt nyolc partnerét és az általuk meghívott szakértőket, hogy megvitassák az elektromos közlekedéssel kapcsolatos új fejleményeket és a megismerjék a román fejlesztéseket ebben a témában 2021.04.21-én.
A Peer Review rendezvény során a hat megyéből (Fehér, Szeben, Brassó, Hargita, Maros és Kovászna) álló 34,100 km2-es, 2,3 millió lakossal bíró régió több közlekedési fejlesztését is megismerhettük. Elsőként a brassói troli hálózat fejlesztéséről kaphattunk átfogó képet. A város 275 ezres lakosságával igen jelentősnek számít az országban, és a közösségi közlekedés – tekintettel különösen a belváros magas népsűrűségére – kulcsfontosságú a fenntartható mobilitás szempontjából. A 2015-ben elfogadott Fenntartható Városi Mobilitási Terve (hasonló dokumentumot Paks Város Önkormányzatának 12/2018 (II.14) Kt. számú határozata 2018. február 14-én hagyott jóvá) meghatározta, hogy a közlekedési szolgáltatások színvonalát, biztonságát és elérhetőségét az infrastruktúra, a gördülőállomány és a szolgáltatások vonatkozásában milyen módon kell javítani. Ez alapján 26 darab 18 méteres új trolibusz került beszerzésre az elavult járművek cseréjére. A hálózat sajátosságai miatt nem csak felsővezetékről képesek működni ezek a járművek, hanem a beépített akkumulátor-kapacitásnak köszönhetően nagyjából 5 kilométert is megtehetnek közvetlen elektromos hálózati kapcsolat nélkül is, így olyan belvárosi szakaszokon is képesek üzemelni, ahol még nem épült, vagy városképi szempontoknál fogva nem fog felsővezeték épülni. Az alábbi videón angol nyelvű felirat segítségével tudhat meg többet:
2015-ben azt is elhatározták, hogy elektromos buszokat szereznek be, végül két ütemben 42 12 méteres, alacsonypadlós buszt vásároltak, 263 kWh-s akkumulátorkapacitással, valamint 10 darab 8 méteres midibuszt, amely arányosan kevesebb akkumulátorral bír, ám a paksi buszokhoz hasonlóan 200 km-t képes megtenni egy töltéssel. Az erről szólót videót az alábbi linkre kattintva tekintheti meg:
A továbbiakban a Regionális Operatív Program közlekedési fejlesztéseivel ismerhettünk meg, amely a 4-es prioritási tengely (“Fenntartható Városi Fejlesztések Támogatása”) részét képezik, ennek keretében eddig 295 millió eurónyi beruházás valósult meg, többek között trolibuszok és elektromos buszok beszerzése, felsővezeték kiépítése és a kapcsolódó infrastruktúra (töltők és buszgarázsok), valamint szolgáltatások tekintetében. A járművek beszerzésében a Regionális Fejlesztésért Felelős Minisztérium működött közre, akik a közbeszerzések lebonyolításában vettek részt, ezzel segítve az elektromos járművel területén tapasztalatlannak számító közlekedési szolgáltatók munkáját. Gyulafehérvár, Brassó, Nagyszeben, Marosvásárhely városok szolgáltatói vették igénybe ezt a segítséget. A találkozó zárásaként a jelenlevők egy kerekasztal-beszélgetés során megvitatták az elektromos közlekedés jogi vetületeit, az akkumulátorok üzemeltetési és fenntartási kérdéseit és a mikromobilitással (pl.: elektromos roller) felmerülő problémákat.
A következő Peer Review házigazdája a horvátországi Kapronca városa, a rendezvényre várhatóan 2021 negyedik negyedévében kerül sor.