Csapó Sándor: „Mivel alapvetően korszerű, hasznos és jól működő helyi közösségi közlekedésről van szó, az a Paksi Közlekedési Kft. célja, hogy megőrizze a jelenlegi színvonalat.”
Interjút készített a TelePaks Csapó Sándor ügyvezetővel kinevezése kapcsán, melyben a helyi közösségi közlekedés, valamint az ehhez kapcsolódó közfeladatot ellátó Paksi Közlekedési Kft. helyzetéről és jövőjéről kérdezték. A beszélgetés leirata a Paksi Hírnök 2024. november 8-i számában jelent meg, de mi is közöljük a TelePaks honlapjáról átvéve, szó szerinti idézetben alább.
– Emlékszem, éppen tíz éve kezdte megszervezni, készítette el Paks elektromobilitási tervét, és ehhez egy EU-s pályázatban is dolgozott.
– Igen, akkor neveztük el a projektet Protheusnak. 2014-ben az akkori polgármester, Hajdú János megbízásából dolgoztunk (egy brüsszeli szakértővel és egy budapesti irányítástechnikai céggel) ezen a feladaton, valamint egy EU-s pályázaton. A koncepció lényege az volt, hogy három pillérre építve lehetne a közösségi közlekedést korszerűsíteni. Az egyik lába volt a zöld villamosenergia-termelés (pl. napenergia), a másik lába a tárolási infrastruktúra kialakítása (pl. akkumulátortelep) és a harmadik elem a fogyasztás, vagyis az elektromos buszok forgalomba állítása. Ezt a három alrendszert szerveztük volna egy okoshálózatba, amely így egy fenntartható rendszerben képes alternatívát nyújtani a hagyományos dízelbuszos helyi járatok kiváltására. De a koncepció része volt még a mérethatékonyság érdekében a területi kiterjesztés, az erőműves dolgozók szállítása Dunaföldvártól Bonyhádig. Ez pont nagyrészt a Mezőföldvíz Kft. (amelynek ügyvezetője voltam) ellátási területét fedte le, ezért volt könnyű az egyeztetés a helyi polgármesterekkel a közösségi közlekedések lehetséges csatolásáról. A rendszer része, hogy a vízműves szervizautók és a hulladékszállítási cégek gyűjtőjárművei is elektromosak lehettek volna.
– Erre pályázott a Protheus az EU ELENA1 projektjében?
– Igen, nyert is a város kétmillió eurót a tervezésre és a koncepció előkészítésére, de a 2017-ben megújult városvezetés ezt a koncepciót elvetette, a pályázat megvalósításától visszalépett. Mi, a pályázat készítésében dolgozók ebben a döntésben már nem vettünk részt. A végeredmény az lett, hogy a három lábból csak egy maradt, a buszok villamosenergia-fogyasztása. Ez az egylábú, nem önfenntartó rendszer pedig a 2022-es energiaválságban összeomlott. Jelenleg a Paksi Közlekedési Kft. évi (64 millió forint árbevétel mellett) 700 millió forint veszteséggel tud működni. Mindazonáltal az EU-s pénzekből végül megvalósított közlekedési rendszer korszerű, jól működik, a város bővítette a vonalak és a megállók számát, a paksiak szeretik használni.
– Mi lehet a cél a jelenlegi helyzetben?
– Rövid távon nyilván át kell világítani a céget, a tulajdonosnak látnia kell a valós helyzetet, a kockázatokat és a problémákat. Fel kell tárni a racionalizálási területeket, költségcsökkentési lehetőségeket, és természetesen a tulajdonost támogatni a szükséges döntések meghozatalában. Mivel alapvetően hasznos és jól működő helyi közösségi közlekedésről van szó, az a Paksi Közlekedési Kft. célja, hogy megőrizze a jelenlegi színvonalat, de azt látni kell, hogy Paks jelenlegi adóelvonásos helyzete szűkösebb lehetőségeket biztosít.
[jé]
Csapó Sándor
Rendszerszervező diplomával rendelkezik. | Több iparágban szerzett szakmai és vezetői gyakorlatot, sokoldalú szakember. | A villamosenergia ágazatban, konkrétan a Paksi Atomerőműben informatikai rendszerek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozott tizennyolc évig. | Egy évtizedet töltött először üzemeltetési, majd fejlesztési igazgatóként vasúti közlekedésinformatikai szakterületen. Nagy megbízhatóságú és valós idejű informatikai rendszerek fejlesztési, valamint nagy kockázatú projektek irányítási szakértőjeként. Speciális ismereteket szerzett a tanúsítványszolgáltatás, a digitális aláírás és kártyaszolgáltatás területén is, továbbá informatikai biztonsági auditor képesítése is van. | Jelentős szervezetfejlesztési és közszolgáltatási tapasztalatot gyűjtött a paksi székhelyű Mezőföldvíz Kft. alapítójaként, amit közel tíz évig vezetett. Itt 47 település ivóvíz- és szennyvízrendszereinek megszervezése és hatékonyságjavítása volt a feladata. Az országos szakmai érdekképviseleti szervezet, a MaVíz elnökségi tagjává is megválasztották. Munkájának elismeréseként a MaVíz 2021-ben a Víziközmű Ágazatért Érdemérem szakmai kitüntetésben részesítette.
Megjelent a Paksi Hírnök november 8-i számában.