A díjemelésről

Társaságunk a 2012. évi XLI. (személyszállítási szolgáltatásokról szóló) törvény 31. § (6) bekezdésében foglalt kötelezettségének eleget téve 2024. november 27-én, a jogszabályban kötelezően előírt, a hatályba lépést megelőző 30 napos határidő előtt közzétette honlapján a 2025. január 1-től érvényes, megváltozott díjszabást.

A menetjegyek és bérletek árában szükséges volt érvényesíteni az inflációt, hiszen a megelőző 2 évben nem változtatott a város a közösségi közlekedés árszabásán annak ellenére sem, hogy a közszolgáltatások (ide értve a közösségi közlekedést is) ellátásának költségei jelentősen növekedtek 2023 óta. Ezek között a költségek között is kiemelendők az energiaköltségek, különösen a villamos energia díja, amely 2023-ban és 2024-ben is az inflációt meghaladó mértékben drágult. A Paksi Közlekedési Kft. intenzív áramfogyasztó, hiszen az elektromos meghajtású, akkumulátoros autóbuszok töltése sok áramot igényel. Az áramár mellett egyéb más anyagköltségek is inflációt meghaladó mértékben növekedtek, illetve a mindenre kiterjedő árszínvonal-emelkedést a Társaság igyekezett kompenzálni a munkavállalói bérek reálértékének megőrzésével.

Az infláció árszabásban történő érvényesítése nem egyedülálló paksi jelenség. Ugyanezt teszik a hasonló méretű, ám esetenként jelentősen alacsonyabb színvonalú szolgáltatást kínáló közösségi közlekedési cégek országszerte. Pakson 2025. január 1. óta 350 forintot kell fizetni egy vonaljegyért. Ugyanennyibe kerül, vagy ennél drágább az egy utazásra jogosító menetjegy a következő városokban: Szekszárd, Érd, Gyula, Nagykanizsa, Mosonmagyaróvár, Békéscsaba, Mohács, Makó, Siklós, Veszprém stb. Az ezeknél nagyobb városokban (Székesfehérvár, Miskolc, Debrecen, Budapest) ez az összeg 400-700 forint attól függően, hogy elővételben vagy járművön váltják.

A novemberi díjtájékoztatóban is szerepel indoklásként, hogy „a viteldíjak … úgy kerültek meghatározásra, hogy az utasokat az egy utazásra jogosító menetjegy vásárlása helyett az összvonalas, idő alapú bérletek váltására ösztönözze. Ezzel hozzá kívánunk járulni a városban közlekedő személyautós forgalom gyorsuló növekedésének mérsékléséhez, amire a felpörgő Paks II-es beruházáson dolgozók számának érzékelhető növekedése miatt is szükség van”.

A Paksi Közlekedési Kft. díjszabása a megemelt árak mellett is versenyképes és a szolgáltatás ár-érték aránya a hasonló lélekszámú hazai települések viszonylatában is kimagasló. Nekünk azonban nem csak az a célunk, hogy a lehető legmagasabb minőséget nyújtsuk, hanem az is, hogy olyan közlekedési módot kínáljunk, amely kiszolgálja a megnövekedett utazási igényeket, egyben megoldást kínál arra, hogy elkerülhető legyen a szinte állandósuló csúcsideji autós torlódás. A város településszerkezete és úthálózata ugyanis nem alkalmas a növekvő terhelés levezetésére.

Mindezek miatt közös érdekünk, hogy a közösségi közlekedés valós, kényelmes és megfizethető alternatívája legyen az egyéni (személyautós) közlekedésnek, hiszen ez az egyetlen megoldás arra, hogy Paks az erőműépítés közben és után is élhető maradjon. Mindez akkor lesz így, ha minél többen fogják a buszozást választani az autózás helyett.

SZÁLL FÖL!

Megéri.