Gyakran ismételt kérdések
Alább néhány, Társaságunk felé gyakran feltett kérdésre adunk általános választ. Amennyiben ennél specifikusabb kérdése van, keressen bennünket elérhetőségeink bármelyikén!
1) Hol található a menetrend?
A Paksi Közlekedési Kft. által nyújtott szolgáltatás mindenkor aktuális menetrendje a paksbusz.hu címen található honlap fej- és láblécében lévő menüsoron az Utazási információk főmenüben érhető el, itt: https://paksbusz.hu/menetrend/ A korábban alkalmazott, már nem érvényes menetrendek pedig az archívumban találhatóak.
2) Miért késnek a járatok?
A Paksi Közlekedési Kft. által menetrend szerint üzemeltetett járatok rendszerint teljesítik a közszolgáltatási szerződésben előírt menetrendet, melynek teljesítését a tulajdonos Paks Város Önkormányzata határoz meg megrendelőként. A közszolgáltatási szerződésben rögzítésre kerültek azok a mérőszámok, amelyeknél több késő vagy kimaradó járatot a szolgáltatás megrendelője nem engedélyez. Társaságunk ezeket az elvárásokat a szolgáltatás nyújtásának megkezdése óta minden évben teljesítette, amit a negyedévente az Önkormányzat képviselőtestülete elé terjesztett közszolgáltatási jelentésben be is mutatunk. Ezek a negyedéves jelentések rendre elfogadásra kerültek.
Természetesen előfordulhatnak olyan (különösen a reggeli és a kora délutáni csúcsidőszakban megnövekvő városi forgalmi terhelésből következő) forgalmi helyzetek, műszaki meghibásodások, útlezárások vagy egyéb események (pl. rosszul lesz egy utas), ami miatt egy-egy járat csak a menetrendtől való jelentősebb eltéréssel tud közlekedni. Társaságunk törekszik arra, hogy ezek az esetek minél ritkábban forduljanak elő. Erre irányulnak a járműparkot érintő rendszeres, tervezett karbantartások, a folyamatos kapcsolattartás a város területén szolgáltató közműcégekkel és a tulajdonos Önkormányzattal, valamint a Társaságnál működtetett ISO 9001:2015 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer.
3) Lehet-e kártyával fizetni a buszon?
Autóbuszaink fedélzetén valamint értékesítési pontjainkon jelenleg csak készpénzzel, magyar fizetőeszközzel lehet menetjegyet vásárolni, azonban menetjegy és bérlet váltására okostelefonos applikáción keresztül is van lehetőség. Az applikációkban bankkártyával is lehet fizetni.
4) 65 év felett mit kell felszálláskor bemutatni?
A vonatkozó 38/2024 (II.29.) kormányrendelet alapján azok az utasok, akik magyarországi lakóhellyel, vagy európai uniós állampolgársággal, vagy a szomszédos országok magyar származású állampolgárai számára kiadott magyar igazolvánnyal rendelkeznek, és betöltötték a 65. életévüket, díjfizetés nélküli utazási lehetőséget biztosítunk. Ennek igénybe vételéhez arcképes igazolvány felmutatása szükséges, mely lehet személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél, magyar igazolvány, magyar hozzátartozói igazolvány.
5) Nyugdíjas vagyok, de nem töltöttem be a 65 éves kort. Kell jegyet vennem?
A 65. életévüket be nem töltött nyugdíjas utasoknak az utazási jogosultság megszerzéséhez rendelkezniük kell érvényes menetjeggyel vagy bérlettel. Számukra a Paksi Közlekedési Kft. kedvezményes bérletvásárlási lehetőséget biztosít nyugdíjas bérlet váltásával.
6) Végez a Paksi Közlekedési Kft. munkásszállítást?
Jelenleg olyan különcélú menetrend szerinti autóbuszjárat (szerződéses járat) nem közlekedik a Paksi Közlekedési Kft. szolgáltatásában, amely kizárólagosan valamely paksi székhellyel rendelkező munkáltató dolgozóit szállítja, de a menetrend szerinti autóbuszjáratokat hivatásforgalmi célból is javasolt igénybe venni, tehát "munkások" (munkavállalók) is utazhatnak rajta munkavégzésük helyszíne felé. Ennek elősegítése érdekében például az ipari park is része a közösségi közlekedési hálózatnak, ráadásul az oda indított járatok menetrendje az ott telephellyel rendelkező munkáltatókkal egyeztetve került meghatározásra. A Társaságunk első prioritása természetesen az Önkormányzat által megrendelt közösségi közlekedés teljesítése, hiszen ennek a közfeladatnak az ellátására hozták létre és jelölték ki a Paksi Közlekedési Kft-t, de a Társaság szabad kapacitásának terhére igyekszünk teljesíteni különjárati vagy különcélú menetrend szerinti autóbuszjárati (szerződéses) megrendeléseket is.
7) Vannak a Paksi Közlekedési Kft.-nek szerződéses járatai?
Igen, vannak. Szerződéses járatokkal végezzük például az óvodás gyermekek uszodába történő szállítását.
8) Ki végzi a buszmegállók takarítását?
Az autóbusz megállók takarítását az elhelyezkedésüknek megfelelő közút fenntartója végzi. A városi fenntartású utak esetében ezt a feladatot a DC Dunakom Zrt. látja el.
9) Miért nem a megengedett legnagyobb sebességgel közlekednek a buszok lakott területen kívül?
A Paksi Közlekedési Kft. rendelkezésére álló Solaris gyártmányú menetrend szerinti helyi járati kivitelű autóbuszok sebessége 65 km/h sebességre került korlátozásra a gyártó által. Emiatt ennél nagyobb sebesség elérésére nem képesek, így nem lehetséges azokkal 90 km/h-s sebességgel közlekedni.
10) Miért hajtanak ki más autósok elé a buszsofőrök a kereszteződésben?
A Paksi Közlekedési Kft. autóbuszvezetői egyenként átlagosan több, mint 30.000 km-t vezetnek a városban autóbuszon, rendszerint nagy forgalomban, igyekezve a menetrendet is tartani, utasokkal a hátuk mögött. Munkájuk nagy felelősség, folyamatos odafigyelést igényel és nagy stresszel jár. Természetesen ők is emberek, nem tökéletesek, de igyekeznek az utasokat -- akik fizetnek a szolgáltatásért -- a lehető legjobban kiszolgálni. Nyilván előfordulhatnak a kérdésben megfogalmazott esetek, ahogyan az egyébként minden autóssal is előfordulhat még körültekintő vezetés esetén is.
Éppen ezért fontos, hogy figyeljünk a másikra és legyünk előzékenyek. Különösen egy busz esetében. Aki autósként ült már be autóbusz volánja mögé, az pontosan tudja, hogy teljesen más dimenziói vannak. Egy ilyen elektromos busz 12 méter hosszú, 12 tonna súlyú, más menettulajdonságai vannak, mint egy autónak. Pont ezért, nagy forgalom esetén, ha a helyzet engedi, illik beengedni a kereszteződésben kanyarodásra várakozó autóbuszokat, még akkor is, ha nincsen elsőbbsége. Így tudjuk segíteni a sofőrök munkáját.
Ha bárki bármilyen problémát tapasztalna a helyi járatú autóbuszvezetők városban tanúsított vezetési stílusával, a Paksi Közlekedési Társaság ügyfélszolgálatán (emailben is) az eset leírásával, időpont és járatszám vagy rendszám megadásával bejelentést tehet, mi pedig ki fogjuk vizsgálni az esetet.
11) Mi történik, ha lemerül az autóbusz vontatóakkumulátora?
Amennyiben az autóbusz vontatóakkumulátoraiban rendelkezésre álló töltöttség bizonyos szint alá csökken, a vezérló elektronika meggátolja a jármű további közlekedését a vontató akkumulátor védelme érdekében. Emiatt ilyen esetekben az autóbusz önjáró képessége megszűnik, helyváltoztatásra csupán vontatással képes.
12) Hol lehet menetjegyet vagy bérletet vásárolni?
Menetjegyet a buszok fedélzetén, az első ajtós felszállás során a sofőrnél lehet vásárolni kizárólag készpénzzel, magyar fizetőeszközzel.
Mobilalkalmazáson keresztül minden díjterméket meg lehet vásárolni, beleértve a menetjegyet, a teljes- valamint kedvezményes árú bérleteket is, ráadásul bankkártyás fizetésre is van lehetőség, melyről áfás számla kérhető magánszemély és jogi személy számára egyaránt.
Értékesítési pontjainkon bérletvásárlásra kínálunk lehetőséget, itt szintén csak magyar készpénzzel lehet fizetni.
13) Hogyan lehet felszállni az autóbuszra?
A menetrend szerinti helyi járati közösségi közlekedés igénybe vételi pontjai a menetrendben szereplő megállóhelyek. A járatokra szabályosan fel- vagy azokról leszállni csak ezeken a megállóhelyeken lehetséges. A Társaságnál első ajtós felszállás van érvényben, tehát minden utas az első ajtón köteles felszállni, miközben felmutatja a bérletét, érvényesíti mobiljegyét, vagy menetjegyet vásárol az autóbusz vezetőjénél. Azon utasok számára, akik mozgásukban korlátozottak, és emiatt kerekesszékkel közlekednek, vagy gyermeküket babakocsival szállítják, lehetőséget biztosítunk a középső ajtón történő felszállásra, ahol a kényelmes feljutáshoz az autóbuszvezető által működtetett rámpa rendelkezésre áll.
14) Hol tudok útvonalat tervezni?
A Paksi Közlekedési Kft. honlapján elérhető egy webes utazástervező, ahol a menetrend böngészhető, de lehetőség van címről címre, POI-ról POI-ra vagy akár térképen kijelölt helyszínről is útvonalat tervezni. Ilyenkor az útvonaltervező a legelőnyösebb járatot ajánlja az utas számára, és akár csatlakozással is tervez, ha ez szükséges.
Ugyanezek a képességek a mobil alkalmazásunkban, a TraffiPaks-ban is rendelkezésre állnak, amely ingyenesen letölthető és használható androidos és iOS-es utasaink számára.
15) Kaphatok számlát a menetjegyről vagy a bérletről?
A mobilalkalmazásban váltott díjtermékről az alkalmazásokon keresztül van lehetőség számlát igényelni a vásárláskor magánszemély vagy jogi személy számára is.
A fedélzeten vagy az értékesítési pontokon is rendelkezésre áll a számlaigénylés lehetősége, amit azonban a vásárlást megelőzően jelezni szükséges.