A fejlesztések között szerepel a jelenlegi utastájékoztatási rendszer továbbfejlesztése, tisztán elektromos meghajtású autóbuszok beszerzése, hidrogén meghajtású buszok fenntarthatósági koncepcióterve, okos megállóhelyek kialakítása, a telephely további fejlesztése. A projektre az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban nyert 100%-os intenzitású, vissza nem térítendő támogatást a Paksi Közlekedési Kft. az IKOP-3.2.0-15-2021-00040 azonosító számú pályázattal. 2023. október 19-én sajtónyilvános projektzáró rendezvényt tartottunk.
„Nyugodtan mondhatom, kiváló tanulmányok, kiváló előkészítő munkák születtek” – összegezte az eseményen az elmúlt két évben végzett munkát Tavi Tamás ügyvezető. A különböző szakértő csoportok együttműködésében befejezett előkészítő és tanulmánymunka nyitja meg a lehetőséget – és teremt szükséges szakmai megalapozást is ugyanakkor – a tervezett komplex közösségi közlekedési fejlesztés költséghatékony, korszerű és eredményes megvalósítására, amelyek nemcsak a város, hanem a környező települések igényeit is képesek magas színvonalon kiszolgálni.
A most lezárt munka során többek között előkészítésre került a jelenlegi utastájékoztatási rendszer továbbfejlesztése, tisztán elektromos, továbbá tisztán hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autóbuszok és kapcsolódó töltőinfrastruktúra beszerzése, elkészült a hidrogén meghajtású buszok fenntarthatósági koncepcióterve, megvizsgáltuk és előkészítettük okos megállóhelyek kialakítását a városban, felmértük és megterveztük a telephely a megnövekvő buszflotta által szükségessé váló további fejlesztését. Mindezen fejlesztések (és további projektelemek) összefüggéseit, együttes hatásait, gazdaságosságát, megvalósíthatóságát és fenntarthatóságát vizsgálja, valamint a komplex és szervesen együttműködő rendszerek kompatibilitását írja le az ún. részletes megvalósíthatósági tanulmány.
Az előkészítésre cégünk az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban nyert nettó 509,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól mint Támogatótól 2021-ben, melynek feladatait az átszervezést követően a Miniszterelnökség látja el jelenleg. A támogatás 15%-ban hazai kormányzati, 85%-ban pedig az Európai Unió Kohéziós valamint Regionális Fejlesztési Alapjából érkező pénzből kerül finanszírozásra. A projekt nagyrészt szállítói finanszírozási formában ment végbe, ami azt jelenti, hogy a támogatás összege Társaságunknál nem jelent meg, hanem az általunk menedzselt beszerzések és teljesítésigazolások alapján a szállító partnereket közvetlenül a Támogató fizette ki.
A 2023. október 19-i projektzáró ünnepségen részt vett és köszöntőt mondott Leber Ferenc, Paks város alpolgármestere, aki a városvezetés nevében üdvözölte a sikeresen megvalósult előkészítő projektet. Alpolgármester úr hangsúlyozta, hogy a város eddig is rengeteget tett a környezetvédelem érdekében, az élhető környezet kialakítása és a szemlélet formálása céljából. Beszédében visszaemlékezett, hogy a város közlekedésében 2021-ben új időszámítás kezdődött, amióta a Társaságunk által üzemeltetett elektromos buszok kipufogógáz-kibocsátás nélkül szállítják az utasokat. Leber Ferenc a rendezvényen úgy fogalmazott, hogy az előkészítés kellően körültekintő volt, és ezért megfelelő megalapozottságot teremt a folytatásra nézve.
A mellékletekkel és tervlapokkal együtt kétezer oldalt meghaladó terjedelmű dokumentáció biztosítja annak a garanciáját, hogy mindezen nagyívű, mégis életszerű terv megvalósítására Társaságunk abban a reményben nyújthasson be támogatási kérelmet az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítését célzó pályázatán, hogy a műszaki és szakmai előkészítettség és a komplex projekt megvalósíthatósága miatt azt támogatásra érdemesnek fogja ítélni a Támogató. Ebben a kategóriában kibocsátásmentes közösségi közlekedési járművek beszerzése és kapcsolódó elektromos töltők, telephelyek fejlesztésére lehet támogatást igényelni. Amint a pályázat kiírásra kerül és a Paksi Közlekedési Kft. pályázata megkapja az igényelendő támogatást, akkor a most előkészített és megtervezett beruházásokat és beszerzéseket 2025. év végéig végre kívánjuk hajtani.