Iveco tesztjárat az atomerőműhöz

A Paksi Közlekedési Kft. március 15. és 21. között egy héten keresztül fogja közlekedtetni azt az Iveco Crossway LE Elec járművet, mely a mai napon érkezik meg hozzánk az ECO-tech visiON Kft., az IVECO BUS hivatalos magyarországi képviselete jóvoltából. Az autóbusszal ezúttal azt is teszteljük, miként lehet bevonni a városi közlekedésbe az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. telephelyét.

A Paksi Közlekedési Kft. hosszú távú tervei között szerepel a Paksi Atomerőmű Zrt. illetve a Paks II. Zrt. telephelyének bevonása a városi közlekedésbe. Szeretnénk lehetőséget teremteni a város legnagyobb foglalkoztatói számára, hogy dolgozóik menetrend szerinti helyi járattal közlekedhessenek a munkahelyükre. Azt szeretnénk elérni velük közösen, hogy az erőműben dolgozó paksiak a személyautójukat otthon hagyják, csökkentve azt a hatalmas környezeti terhelést és széndioxid emissziót, amivel a napi munkába ingázás jár.

Nemzeti viszonylatban példaértékű célkitűzésünk, hogy a zöld városban (vagyis Pakson) élők a zöld energiát termelő nukleáris erőműhöz zöld áramot használó közösségi közlekedési eszközökkel, emissziómentesen járhassanak dolgozni. Többek között ennek a célnak az előkészítésére irányult a tavaly lezárult IKOP projektünk, melynek keretében egyebek mellett vizsgáltuk az erőmű integrálásának lehetőségét is a városi menetrend szerinti közlekedésbe.

Most már a célok elérésén, az IKOP projekt eredményeinek megvalósításán dolgozunk. A munka egyik korai gyümölcse, egyben próbája is ez a tesztjárat, ami az Atomerőművel egyeztetve a Sportpályától indulva illetve oda érkezve fogja szállítani az utasokat, vagyis az energiatermelő egység dolgozóit. A tesztjárat az utasok számára ingyenesen igénybe vehető, menetrendjét pedig a cikk végén közöljük.

Az Iveco Bus a Crossway típuscsalád Low Entry elec, azaz alacsony belépésű (a két ajtó között alacsony padlós), tisztán elektromos meghajtású modelljét a gyártó tavaly májusban, annak új, modellfrissített változatát pedig októberben, a brüsszeli Busworld Europe 2023 kiállításon mutatta be. A típus tavaly elnyerte kategóriájában az Év Fenntartható Autóbusza (Sustainable Bus of the Year) 2024 címet.

A hozzánk érkező jármű a magyarbusz.info híradása szerint február vége óta teljesített tesztüzemet a Volánbusz kötelékében, mielőtt nálunk is bemutatkozik. A 12,9 méteres, 37 ülőhellyel ellátott gyári tesztbusz hajtásáról egy 330 kW csúcsteljesítményű Siemens állandómágneses szinkronmotor gondoskodik. Az autóbuszba egy hat modulból álló, 415,8 kWh összkapacitású, 2334 kg súlyú lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) vontatási akkupakk került, ami az importőr adatai szerint akár 430 kilométeres hatótávot is képes biztosítani a járműnek.

A tesztjárat az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. képviselőivel közösen kialakított útvonala és menetidői:

menetidő (perc) megállóhely menetidő (perc)
0 Sportpálya 21
1 Akác utca 19. 19
2 Pál utca 30. 18
3 Kápolna utca sarok 17
4 ESZI Sportcsarnok 15
5 Gyár utca 14
6 Móra Ferenc utca 13
Építők útja 35. 12
Építők útja 11
Árnyas utca 10
7 Pollack Mihály utca
8 Gesztenyés utca 9
9 Jedlik Ányos utca 7
11 Dunacenter 5
16 MVM Paksi Atomerőmű 0

A járatot a Sportpályától az alábbi időpontokban indítjuk:

5:00, x6:30, 13:00, 21:00

A járatot az MVM Paksi Atomerőmű 25. kocsiállásáról az alábbi időpontokban indítjuk:

5:50, 13:50, x15:20, 22:00

Az x-szel jelölt járatok csak munkanapokon közlekednek.

A tesztjárművet a fentieken kívül a menetrendünk több vonalára is ki fogjuk vezényelni a hét során, és az igénybe vétele az utasok számára ezekben az esetekben is ingyenes lesz.