A Paksi Közlekedési Kft. március 15. és 21. között egy héten keresztül fogja közlekedtetni azt az Iveco Crossway LE Elec járművet, mely a mai napon érkezik meg hozzánk az ECO-tech visiON Kft., az IVECO BUS hivatalos magyarországi képviselete jóvoltából. Az autóbusszal ezúttal azt is teszteljük, miként lehet bevonni a városi közlekedésbe az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. telephelyét.
A Paksi Közlekedési Kft. hosszú távú tervei között szerepel a Paksi Atomerőmű Zrt. illetve a Paks II. Zrt. telephelyének bevonása a városi közlekedésbe. Szeretnénk lehetőséget teremteni a város legnagyobb foglalkoztatói számára, hogy dolgozóik menetrend szerinti helyi járattal közlekedhessenek a munkahelyükre. Azt szeretnénk elérni velük közösen, hogy az erőműben dolgozó paksiak a személyautójukat otthon hagyják, csökkentve azt a hatalmas környezeti terhelést és széndioxid emissziót, amivel a napi munkába ingázás jár.
Nemzeti viszonylatban példaértékű célkitűzésünk, hogy a zöld városban (vagyis Pakson) élők a zöld energiát termelő nukleáris erőműhöz zöld áramot használó közösségi közlekedési eszközökkel, emissziómentesen járhassanak dolgozni. Többek között ennek a célnak az előkészítésére irányult a tavaly lezárult IKOP projektünk, melynek keretében egyebek mellett vizsgáltuk az erőmű integrálásának lehetőségét is a városi menetrend szerinti közlekedésbe.
Most már a célok elérésén, az IKOP projekt eredményeinek megvalósításán dolgozunk. A munka egyik korai gyümölcse, egyben próbája is ez a tesztjárat, ami az Atomerőművel egyeztetve a Sportpályától indulva illetve oda érkezve fogja szállítani az utasokat, vagyis az energiatermelő egység dolgozóit. A tesztjárat az utasok számára ingyenesen igénybe vehető, menetrendjét pedig a cikk végén közöljük.
Az Iveco Bus a Crossway típuscsalád Low Entry elec, azaz alacsony belépésű (a két ajtó között alacsony padlós), tisztán elektromos meghajtású modelljét a gyártó tavaly májusban, annak új, modellfrissített változatát pedig októberben, a brüsszeli Busworld Europe 2023 kiállításon mutatta be. A típus tavaly elnyerte kategóriájában az Év Fenntartható Autóbusza (Sustainable Bus of the Year) 2024 címet.
A hozzánk érkező jármű a magyarbusz.info híradása szerint február vége óta teljesített tesztüzemet a Volánbusz kötelékében, mielőtt nálunk is bemutatkozik. A 12,9 méteres, 37 ülőhellyel ellátott gyári tesztbusz hajtásáról egy 330 kW csúcsteljesítményű Siemens állandómágneses szinkronmotor gondoskodik. Az autóbuszba egy hat modulból álló, 415,8 kWh összkapacitású, 2334 kg súlyú lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) vontatási akkupakk került, ami az importőr adatai szerint akár 430 kilométeres hatótávot is képes biztosítani a járműnek.
A tesztjárat az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. képviselőivel közösen kialakított útvonala és menetidői:
menetidő (perc) | megállóhely | menetidő (perc) |
---|---|---|
0 | Sportpálya | 21 |
1 | Akác utca 19. | 19 |
2 | Pál utca 30. | 18 |
3 | Kápolna utca sarok | 17 |
4 | ESZI Sportcsarnok | 15 |
5 | Gyár utca | 14 |
6 | Móra Ferenc utca | 13 |
– | Építők útja 35. | 12 |
– | Építők útja | 11 |
– | Árnyas utca | 10 |
7 | Pollack Mihály utca | – |
8 | Gesztenyés utca | 9 |
9 | Jedlik Ányos utca | 7 |
11 | Dunacenter | 5 |
16 | MVM Paksi Atomerőmű | 0 |
A járatot a Sportpályától az alábbi időpontokban indítjuk:
5:00, x6:30, 13:00, 21:00
A járatot az MVM Paksi Atomerőmű 25. kocsiállásáról az alábbi időpontokban indítjuk:
5:50, 13:50, x15:20, 22:00
Az x-szel jelölt járatok csak munkanapokon közlekednek.
A tesztjárművet a fentieken kívül a menetrendünk több vonalára is ki fogjuk vezényelni a hét során, és az igénybe vétele az utasok számára ezekben az esetekben is ingyenes lesz.