A DDRIÜ Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. (DDRIÜ) 2021. március 31-én rendezte meg az eBussed Interreg Europe projekt második online nemzetközi tapasztalatcsere eseményét. A partner régiók képviselői mellett a tömegközlekedés és mobilitási szektor hazai és külföldi érdekelt felei is részt vettek az eseményen. A rendezvény témája az e-buszok széleskörű alkalmazására irányuló szemléletformálás volt.
A találkozó Haász Zoltán, a DDRIÜ ügyvezető igazgatójának köszöntőjével kezdődött. Röviden bemutatta a céget és kiemelte az e-mobilitás fontosságát. Ezt követően Pálmai Zsolt, a DDRIÜ igazgatóhelyettese röviden ismertette a napirendet és kettő bemutatkozó videóval népszerűsítette a Dél-Dunántúli Pécset.
A Zöld Busz Demonstrációs Projekt egy rövid ismertető videóval kezdődött, majdErős Veronika, a Zöld Busz Program projektvezetője összefoglalta a magyar kormány által támogatott programot. Az előadás a program keretrendszerének és főbb célkitűzéseinek bemutatásával folytatódott, úgy mint:
- buszflotta csere,
- kibocsátás csökkentés,
- zajszennyezettség,
- a buszok átlagéletkorának csökkentése,
- üzemeltetési költségek csökkentése,
- az utazás minőségének javítása,
- belföldi buszgyártás kapacitás növelése.
A projektvezető részletezte a Zöld Busz Bemutató Projekteket, amelyek demonstrációs és pénzügyi részre oszthatók,kiemelte a kulcselemeiket és az érintett szereplőket: busz gyártók és forgalmazók, infrastruktúra szolgáltatók, önkormányzatok, szakmai szervezetek, állampolgárok. Végül, az eddig megvalósult demonstrációkról beszélt és további lehetséges városokról, amelyekben ajánlott az e-buszok bevezetés.
Az első kiemelt jó gyakorlat Pécs Város Önkormányzatáé, amelyet Csúcs Zoltán, a Pécsi Városfejlesztés Nonprofit Zrt.(PVF) vezérigazgatója ismertettet. Az önkormányzat tulajdonában lévő cég elsősorban az elektromos buszok beszerzésében volt érintett. Ezt követően a buszok fizikai tulajdonságait emelte ki és a működési tapasztalatokat összegezte. Az új e-buszok Pécs különböző területein kerültek üzembe állításra, amely befolyásolja a teljesítményüket is, ugyanakkor a város topográfiai jellemzői a buszok energiahatékonyságára pozitív hatással vannak. A járművek lejtmenetben többet fékeznek, így az energia visszatermelődik, csökkentve az összes energiafogyasztást. Pécs további 8 új e-busz beszerzését tervezi a közeljövőben.
A másik jó gyakorlat Paks Város Önkormányzatáé, amelyről Kiss Balázs a Paks Közlekedési Kft. külső szakértője tartott egy átfogó előadást. A cég 2021 február 1-től vette át a helyi tömegközlekedési szolgáltatást a Volánbusz Zrt.-től, az elmúlt 2 hónap eredményei pedig előremutatóak. A buszsofőrök örülnek az új járműveknek, amelyeket nagyon könnyű vezetni. Az utasok is elégedettek a változással, az új buszmenetrend megkönnyíti az utazástervezést és az új hálózat jobban kihasználható. Paksnak több jövőbeli terve van úgy, mint töltőállomások létesítése, autó-megosztó szolgáltatás stb.
A rendezvény utolsó része az irányított vitabeszélgetés volt Szász János e-mobilitási szakértő (CAE Consulting Bt.)koordinálásával. Az értekezés elején egy rövid, interaktív online kérdőívre is sor került. A felmerült kérdésekre az előadók és a moderátor adtak választ.
A szemináriumon a résztvevők átfogó képet kaptak az e-buszok széleskörű alkalmazására irányuló szemléletformálásról.