Beszámoló az E-MOB projekt negyedik találkozójáról

Az E-MOB projekt célja az elektromos közlekedéssel kapcsolatos tapasztalatcsere elősegítése, az együttműködés ezért értékes szakmai segítség a Paksi Közlekedési Kft. számára. A koronavírus járvány miatt azonban a projekt keretében szervezett tanulmányutak, ún. Peer Review rendezvények online formában valósulhatnak csak meg. Ezúttal a görögországi Kozani városának egyeteme, a University of Western Macedonia (Nyugat-Macedón Egyetem) fogadta a projekt nyolc partnerét és az általuk meghívott szakértőket, hogy megvitassák az elektromos közlekedéssel kapcsolatos új fejleményeket és a megismerjék a görög fejleményeket a témában.

A megbeszélés során elsőként a Nyugat-Macedón Egyetem és Kozani Önkormányzata együttműködésében megvalósult elektromos töltőállomásról tudhattunk meg bővebb információt. Az önkormányzat három elektromos járművet üzemeltet, amit az elektromos hálózatról töltenek. Az egyetem a térség napenergia-potenciáljának jobb kihasználása érdekében egy napelemekkel kombinált akkumulátoros energiatárolót létesített, ami egy jármű teljes feltöltésére való elektromos áram tárolását teszi lehetővé. Az alábbi videókból angol nyelven tájékozódhat bővebben:

A Pakson már jól ismert elektromos taxik üzemeltetése, beszerzése volt a megbeszélés második témája. Thesszaloniki Város Önkormányzata, a Közép-Macedón Régió szervezete és helyi és országos taxitársaságok is részt vettek ennek kidolgozásában. A projektjük során egy modell segítségével először is kiszámították az egész országra vonatkozóan elektromos töltőállomások elhelyezésének (eloszlásának és sűrűségének) alapjait. A már működő töltők megtalálására egy applikációt is fejlesztettek. Amszterdam városával együttműködve, már viszonylag régre visszanyúló üzemeltetési tapasztalataik alapján az elektromos taxik állami vagy EU-s támogatására tesznek majd javaslatot, hogy meggyorsítsák ezt a folyamatot – természetesen Thesszaloniki és a nagyobb görög városok esetében nem csak kettő, hanem sok száz taxiról van, ezért a városok külső segítséget kell, hogy igénybevegyenek ennek a projektnek a megvalósításához. Az alábbi videókból angol nyelven tájékozódhat bővebben:

A továbbiakban a résztvevők megismerhették a kormányzati intézkedéseket az elektromos járművek elterjedésének támogatására, úgy mint a magánszemélyek számára nyújtott, új járművek vásárlására vonatkozó 6.000 EUR-nyi támogatást, vagy a céges vásárlásokra vonatkozó adókedvezményeket. A jövőben az önkormányzati beszerzéseket, kiemelten a mozgásukban korlátozottak szállítására szolgáló elektromos járműveket is támogatni fogja a regionális intézményrendszer. Az elektromos járművek növekvő száma miatt az elektromos hálózat fejlesztése is szükséges a régióban, ugyanakkor Nyugat-Macedóniába eleve relatíve fejlett hálózattal rendelkezik, mivel a környéken a lignitbányászat és a hőerőművek miatt már korábban kiépült a nagyfeszültségű hálózat, így ebben a tekintetben csak kisebb léptékű fejlesztések szükségesek.

A találkozó során az elektromos járművek támogatása, növekvő száma, használata kapcsán széles spektrumú témákat ismerhetett meg a közönség. A projekt soron következő találkozóját a Románia 6 megyéjét összefogó Központi Régió Fejlesztési Ügynöksége szervezi 2021. április 21-én, szintén online formában.