Jó Gyakorlat: Kombinált napelemes töltőállomás és elektromos önkormányzati autók Kozaniban

Összefoglaló

  • Mik voltak a beruházás megvalósításának céljai?

Az elektromos autók integrációjának legnagyobb korlátja a Nyugat-Macedón régióban a töltőinfrastruktúra hiánya. Azért, hogy valóban jelentős CO2 kibocsátás-csökkenést a régióban (Nyugat-Macedóniában az elektromos áram túlnyomó részét lignites erőművek biztosítják), az Egyetem által kiépített töltőállomásokat napelemek táplálják.

  • Hogy valósult meg ez a Jó Gyakorlat?

Az önkormányzat által üzemeltett három elektromos autót jelenleg műszaki személyzet használja, akik építkezésekre járnak velük, illetve karbantartási feladatokat látnak el. Ezek nagy része a városon (Kozani) belül található, így a városon belüli CO2 kibocsátás nagymértékben csökkenthető. Mivel a napelemek táplálják a töltőket, így a kibocsátás valóban elkerülhető. Egy átlagos napon egy autó tölthető fel teljesen (35 kWh-os akkumulátorral vannak szerelve), ehhez egy 11 kW-os és három 3,6 Kw-os töltő áll rendelkezésre. Az energiát 9 kWp teljesítményű napelemes rendszer termeli, melyhez 28 kWh akkumulátor csatlakozik.

Szükséges erőforrások

A Regionális Fejlesztési Alap támogatásából kerültek beszerzésre az elektromos autókat és töltők, utóbbi rendszert a Nyugat-Macedón Egyetem tervezte meg és telepítette mintegy 30 ezer EUR értékben.

Elért eredmények

Az autók közül legalább egyet teljesen fel lehet tölteni bármelyik napon, így nagyságrendileg 15 kg CO2 kibocsátása kerülhető el naponta.

Tapasztalatok

A Jó Gyakorlat egyik fontos üzenete a helyi felsőoktatási intézményi tudás bevonása a közlekedési szektor fejlesztésébe, továbbá az egyetemi üzemeltetés további fejlesztések, optimalizálás megvalósítását is lehetővé teszi. Ez a projekt igazolja, hogy az önkormányzati dolgozók valóban CO2 kibocsátás nélkül végezhetik munkájukat, amennyiben a töltésre használt energiát napelemek biztosítják.

További információ:

https://rc.uowm.gr/?p=40324