Jó példa Amiéns-ből: a “Nemo” elektromos busz rendszer

Jules Verne hőse előtti tiszteletadásként Nemo névre keresztelt e-busz rendszer Amiéns városközpontját köti össze más fontos városrészekkel, nagyobb foglalkoztatókkal, kikapcsolódási lehetőségekkel, és általában jelentősebb szolgáltatókkal. A 43 járműből álló e-busz flotta annak idején a legnagyobb ilyen jellegű beszerzésnek számított Európa-szerte. A város önkormányzata a levegőminőség javítása, a zajszennyezés csökkentése és általában a városlakók és odalátogatók életminőségének javítása céljából döntött az elektromos közlekedés melett, és 2019-es indulásakor a szolgáltatás ugyancsak komfortosnak, csendesnek számított, nem beszélve a nagyobb járatsűrűségről. Egy kissé szokatlan technikai megoldást láthatunk a fentebbi képen, mégpedig egy pantográfot. Éjszaka egy központi járműtelepen töltik a buszokat, napközben azonban a relative rövid hatótáv miatt szükséges volt a gyorstöltés lehetőségének megteremtése, így ezt a buszok az általuk bejárt vonal 2 végállomásán megtehetik, erre összesen 5 percre van szükségük, mivel 600 kW teljesítmény áll rendelkezésre.

A projekt teljes költségvetése összesen 122,7 M€ volt, melyből

  • 56M€ Infrastruktúrafejlesztés (elkülönített pályán, 3 vonalon közlekednek a buszok)
  • 31M€ járműbeszerzés
  • 4,3 M€ irányítási rendszer
  • 5,6 M€ a meglévő infrastruktúra átalakítása
  • 19,8M€ buszgarázs
  • 6M€ külső szakmai tanácsadás.

Egyelőre konkrét indikátorok nem állnak rendelkezésre, az előzetes tanulmányok szerint 3600 tonnával csökken Amiéns közlekedéssel összefüggő CO2 kibocsátása. A buszok azon felül, hogy halkabbak és komfortosabbak elődeiknél, érintésmentes fizetési lehetőséggel, fedélzeti wi-fi hozzáféréssel bővítik az elérhető szolgáltatások körét és USB-aljzatok kerültek elhelyezésre az utastérben.