Ahogyan arról Szabó Péter polgármester a buszok megtekintésekor már beszámolt, 2020. december 7-én 9:00-kor elkezdődött a Paksi Közlekedési Kft. autóbusz-vezetőinek elméleti képzése, amelyet a gyakorlati felkészítés, majd az elektromos buszflotta tesztüzeme követ. A képzést a buszokat gyártó Solaris Bus & Coach S.A. munkatársai tartják, a Paks városával 2019-ben megkötött beszerzési szerződésnek megfelelően. Az oktatásra azért van szükség, mert az elektromos autóbuszok működésükben némileg eltérnek a hagyományos, dízel járművektől, és emiatt mind a vezetésük, mind a karbantartásuk speciális felkészítést igényel. Társaságunk minden buszvezető munkavállalója részt vesz a továbbképzésen, amely a mai napon kezdődött és cégünk igényei szerint, több lépcsőben fog zajlani.
A város lakossága már a hét második felétől találkozhat a buszokkal a városban, terveink szerint ekkor kezdjük ugyanis a járművek tesztüzemét. A tesztelési időszakban a járművek részt vesznek a város közúti fogalmában, de személyszállítási, közösségi közlekedési céllal utasokat nem szállítanak. Célunk, hogy a Paksi Közlekedési Kft. valamennyi autóbuszvezetője részt vehessen a tesztüzemben, hogy az utasforgalom megindulása előtt megismerhessék a járművek kezelését. Legalább ilyen fontos az is, hogy a teljes vonalhálózatot megismerhessék, és megtapasztalhassák az érintett utcákat jellemző forgalmát. Emiatt a járművek főleg azokon az útvonalakon fognak közlekedni, ahol a későbbiekben a menetrend szerinti közösségi közlekedésben részt fognak venni. A tesztüzem december elejétől egészen a szolgáltatás graduális megkezdéséig, azaz január 1. 0:00-ig fog tartani, és a két ünnep közötti munkanapokon is folytatjuk.
A buszokat különböző terheltségi szinteken fogjuk vizsgálni annak érdekében, hogy minél pontosabban modellezzük a várható valós, üzemszerű üzemeltetési körülményeket. A feladat ellátásához szükséges energiavételezési igény minél pontosabb megismerése érdekében a fűtési rendszer különböző mértékű terhelésére is sor kerül. Ennek több szempontból van nagy a jelentősége. Egyrészről az utastér megfelelő temperálása fontos tényező az általunk kínált szolgáltatás minőségének szempontjából. Ugyanakkor az is világos, hogy az akkumulátorok energiatároló kapacitása korlátos, és a mellékfogyasztók üzemeltetése a hatótávolságot is jelentősen befolyásolhatja.
A tesztüzem nem csupán egy-egy kiválasztott járművel történik, hanem érinti a flotta valamennyi autóbuszát. Azonban mindez nem jelenti egyúttal azt is, hogy a vonalhálózat valamennyi járati útvonalán társaságunk valamennyi járműjével találkozhat a lakosság, hiszen egyes viszonylatokon csupán a hagyományostól rövidebb, úgynevezett „midi” kialakítású járművel lehet közlekedni az érintett utcák paramétereit figyelembe véve. A rendelkezésünkre álló idő előre láthatóan elegendő lesz ahhoz, hogy minden jármű megtegyen a város útjain legalább 200 km-t.